Zaštita životne sredine

Južna Morava baš – tužna

03. Avgust. 2016.

NESVAKIDAŠNjI poduhvat dvanaestočlane ekipe vranjskog odreda izviđača "Zavičaj 1093" - spuštanje čamcima čitavim vodotokom Južne Morave: od Bujanovca do Varvarina, u ukupnoj dužini od 232 kilometara - pokazao je katastrofalnu ekološku sliku ove reke.

 
Regata nazvana "Tužna Morava" trajala je deset dana, a izviđači su imali za cilj da utvrde stanje na reci, identifikuju probleme i osmisle eventualna rešenja. I, mada se o zagađenosti reke već mnogo govori - a o tome je, svojevremeno, svedočio i dokumentarac Vranjanca Srboljuba Pešića, pod istovetnim naslovom "Tužna Morava" - ovako lošoj situaciji se baš niko nije nadao. Čak ni sam Pešić, koji je ponovo bio deo tima i sve beležio kamerom...
 
- Prvi deo, u gornjem toku Južne Morave, od Bujanovca do Džepa, se nalazi u najlošijem stanju. Jer, primećeno je više od 20 kritičnih tačaka, a na pet od njih plovidba je bila praktično nemoguća, pa smo izlazili iz reke i čamce prenosili na rukama - kaže Jovan Kocevski, starešina odreda iz Vranja.
 
Drugi deo, od Džepa do Aleksinca, karakteriše velika količina biološkog otpada. On je nastao tokom plasteničke proizvodnje, tako što se gomile izvađene biljne mase deponuju na obalama, pa ih svaki iole veći vodostaj povuče u reku... Nažalost, na ovom potezu su primećeni su i leševi domaćih životinja koji su se zaglavili u priobalju, te šire nesnosan smrad.
 
Treći deo regate, od Aleksinca do ušća, karakteriše "umrtvljeni" tok Južne Morave. Jovan Kocevski objašnjava da je svojevrsno zajezerivanje velike reke posledica povećane eksploatacije šljunka i spuštanja korita reke, što je primećeno i na ostatku toka, ali ne toliko izraženo...
 
Nadalje, za sve Moravine krivine je karakteristična preterana erozija obale, koja se na nekim mestima uzdiže i 12 metara iznad površine. I , upravo ti delovi su od učesnika regate iziskivali povećanu fizičku aktivnost, odnosno bilo je neophodno veslati i po šest sati bez prekida.
 
- Izviđači su duž čitavog toka primećivali prekršaje, poput krivolova, bacanja mreža ili pravljenja ustava, a konačan utisak svih nas je da Srbija ima veliki i opasan ekološki problem. Zato će rezultati istraživanja biti predstavljeni Ministarstvu odbrane, Sektoru za vanredne situacije, vodoprivrednoj organizaciji "Srbijavode" i svim drugim nadležnim institucijama i organizacijama, a najviše bi voleli da ono što je utvrđeno na ovoj regati bude od koristi lokalnim samoupravama duž toka Južne Morave - zaključuje Kocevski, podsećajući na to da je regata prošla kroz Vranje, Vranjsku Banju, Vladičin Han, Leskovac, Vlasotince, Gadžin Han, Doljevac, Niš, Aleksinac, Ražanj, Ćićevac, Kruševac i Varvarin.
 
 
Izvor: Novosti

 

Pogledajte još
Postrojenje za preradu otpadnih voda u mestu Donja Rača, započeto pre pet godina kao značajan ekološki projekat za ovu šumadijsku opštinu, zaraslo je u korov. Objekat je trebalo da bude završen 2012, ali je još na nivou grubih građevinskih radova.   Meštani Rače, u obraćanju...
NAJAVLJENA EKOLOŠKA KATASTROFA KOJA TRAJE
28. Jul 2020. // ZŽS - Srbija
                                              Pre tri meseca smo najavili ekološku katastrofu. Niko nije reagovao! O zanemarivanju brodova od nacionalnog...
Eko-privreda otvara 150.000 radnih mesta
06. Decembar 2016. // ZŽS - Srbija
Koliko će Srbiju koštati sve pripreme za ulazak u evropsku porodicu, teško je precizno izračunati, ali je sigurno da nas najveći problemi na tom putu, a ujedno i najveći trošak, očekuju u - ekologiji. Da bismo ispunili najosnovnije "zelene" zahteve iz Brisela, odakle nam često stižu kritike zbog decenijama...
Prvi brzi punjač za električne automobile u Srbiji
22. April 2017. // ZŽS - Srbija
Prvi brzi punjač za električne automobile u Srbiji, koji može da napuni svaki auto strujom za samo 15 minuta, pušten je u rad ispred Mašinskog fakulteta.   Brzi punjač, koji će za nekoliko dana biti premešten na Petrolovu pumpu na Čukarici, predstavljen je na konferenciji "Zelena Balkanika, Električna...
Pronađite firmu prema sledećim kriterijumima